vrijdag 25 september 2015

Onderwijs, Vakscholen en dat soort spul

Wie kent hem nog, de LTS, met de uitlopers MTS en HTS  en de voorloper de Ambachtschool? Dat waren tijden. Geen vaag, onduidelijk uithangbord, nee, je zag wat het was, een ambachtschool of een lagere technische school. Je wist precies wat je kon verwachten namelijk een vak leren, ja een echte vak, timmerman, loodgieter, elektriciĆ«n. Je leerde autotechniek, puntlassen en strak metselen. 

In 1999 hebben we alles in de blender gedaan, de Mulo, de Ulo, de LTS en daarbij een scheutje leerlingen die leerwegondersteunend onderwijs volgden eraan toegevoegd. En voila, de VMBO, Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs. Weg vakschool.

He? hoezo voorbereidend middelbaar onderwijs, ik wil gewoon een vak leren, een vak waar ik mijn brood mee kan verdienen, waar ik gelijk een startkwalificatie heb en val me vooral niet lastig met die onzinvakken waar ik echt niets aan heb.  Ik wil trots zijn op wat ik doe!

En daar slaat de VMBO de plank totaal mis. 60% van onze kinderen gaan naar een dergelijke instituut, zijn ze trots dat ze naar een VMBO mogen? Ik dacht het niet, sterker, de meesten hebben de schurft eraan en dat vertaalt zich in weerbarstigheid, slechte discipline en nogal wat drop-outs.

Op 29 juni 2007 gaf Hans de Boer (Nederlands ondernemer en bestuurder en voormalig voorzitter van MKB-Nederland en sinds1 juli 2014 voorzitter van VNO-NCW) onomwonden zijn visie weer met het volgende citaat:
Hans de Boer zette deze week zijn plannen rond de vmbo-vakcolleges extra kracht bij door te spreken over de noodzakelijke terugkeer van de ambachtsschool. Met de Mammoetwet van 1968 verdween dit schooltype van het toneel. In het collectieve geheugen leeft dit schooltype echter nog krachtig voort, zo bleek uit de vele positieve reacties op de plannen van Hans de Boer, de voorzitter van de Taskforce Jeugdwerkloosheid, die deze week een herstel van een degelijke vakopleiding bepleitte. Citaten als ‘die ambachtsschool hadden ze nooit moeten opdoeken’ en ‘wat leren die vmbo’ers tegenwoordig eigenlijk?’ klonken uit de mond van menig middenstander.

Waarom deze pleidooi en wat heeft dit nou met onze Assers te maken?
Heel veel "high functionals" passen niet in ons onderwijssysteem daar deze, zoals ik in mijn vorige blog meldde, een andere manier van denken en leren hebben. Ze passen gewoonweg niet. Velen van hen hebben een z.g. dynamische IQ-profiel (anderen noemen dat disharmonisch) dat wil zeggen ze kunnen zeer sterk in het ene onderdeel zijn bijvoorbeeld logica maar zeer zwak in een ander onderdeel zoals abstractie. Mensen zonder autisme hebben doorgaans een wat meer harmonische IQ-profiel.
Scholen meten leerlingen af aan hun zwakste onderdeel en proberen deze naar een voldoende niveau te brengen. Voor kinderen met autisme werkt dit niet goed en het kan leiden tot sterke demotivatie met als gevolg een schooltype aanbeveling, ja je raadt het, VMBO (of erger, Speciaal Onderwijs)

Goed, een lang verhaal om te vertellen dat deze kinderen vooral gebaat zijn bij een onderwijssysteem dat focust op waar ze sterk in zijn en dit vooral stimuleert en ondersteunt.

En daar zijn we dan, de VAKSCHOOL!

Een vakschool voor die Assers die gek zijn van IT, gun hen dit en laat ook ze ook bloeien en bijdragen aan onze maatschappij op een manier dat bij hen past of... zit ik er er nu echt naast?



woensdag 23 september 2015

Laat ik het toch maar doen

Laat ik het toch maar doen, een blog beginnen over mensen met autisme die een passie hebben voor IT. Ja, IT en niet ICT. Communicatie is niet de sterkste kant van mensen met autisme. Wat zeg je? Communicatie, de "C" in ICT heeft betrekking op de technische aspecten van communicatie en communicatieverbindingen, ach also, natuurlijk. Desondanks laat ik de "C" achterwege, gewoon lekker "IT".

Ik wil het niet hebben over die kanjers die een gevestigde plek hebben als SME of als technisch expert bij een of ander IT bedrijf maar ik richt me op die andere keien die thuis zitten en door onze exclusieve maatschappij niet aan de bak komen. Niet omdat ze het niet kunnen maar omdat ze niet passen, ze zijn anders namelijk.
Slim, getalenteerd, veel potentieel maar anders. Square pegs in round holes. Onze maatschappij wil ronde gaten, daar zijn wij helemaal op ingesteld, ons onderwijssysteem,  ons geestelijk gezondheids-systeem en uiteraard ons arbeidssysteem.

Deze blog zal ik voornamelijk gebruiken om de grote groep high functional Assers die gek zijn van programmeren, netwerken, IT-infrastucturen, databases, BI, cyber security, (ethical) hacking en meer een stem te geven. 20,000+ mensen met een HBO of hoger potentieel die geen kans zien om een plek te verwerven in onze neuro-typische wereld.
Dat kan niet waar zijn, wat een verspilling van talent en laten we eerlijk zijn... wat een gigantische verspilling van geld.