zondag 11 oktober 2015

Autisme, een andere Operating System

Af en toe geef ik een presentatie over "Autisme op de werkvloer" die ingaat op hoe mensen met Asperger of PPD (NOS) doorgaans denken en leren, over de communicatiestijlen die zij hanteren en hoe wij hier het beste mee kunnen omgaan op de werkvloer. Voordat ik hier daadwerkelijk mee start neem ik de deelnemers mee voor een bedrijfsuitje naar Japan en ik vraag hen om dit zo goed mogelijk voor te bereiden. De antwoorden op de vraag, "Hoe maken wij deze onderneming succesvol?" noteer ik vervolgens op een flipover of whiteboard. Steevast wordt "Verdiepen in hun cultuur en hun communicatie" genoemd als zeer belangrijke, zo niet cruciale bijdragen.
Hmmm... blijkbaar vinden wij het nuttig om ermee rekening te houden dat mensen uit Japan moeite hebben met het woordje "Nee" en dat het beledigend is waneer wij hun visitekaartje achteloos in onze colbertzak wegfrommelen.
Is deze inspanning ook niet eveneens essentieel voor onze mensen met autisme die ook hun specifieke stijlen hebben en autisme gebonden cultuur regels hanteren? Zijn er principiƫle verschillen?

Laat ik me nu richten op mijn IT-savvy lezer. Welk is het betere besturingsysteem, Windows, Linux of OSX? Tja, daar kun je niet 1-2-3 een antwoord op geven want een van de eerste vragen zou moeten zijn, "Waarvoor moet het dienen?".
Wanneer ik mijn web-server geclusterd willen laten draaien in een datacenter dan is niet mijn eerste gedachte, gebruik hiervoor OSX of zelfs Windows, in de praktijk blijkt dat Linux in deze omgeving prima functioneert als platform. Ter compensatie, wanneer mijn moeder haar bridgespel op de computer wil spelen dan is de kans groot dat Windows of OSX dit ondersteunt, Linux zal niet de "platform of choice" zijn.
Het is uiteraard niet mijn bedoeling met deze uitspraken hevige discussies te ontketenen, dat zal wel duidelijk zijn.

Wat ik hiermee wel wil zeggen, is de ene besturingssysteem beter dan de ander? Ja, maar dit hangt van de context af en wat dit besturingssyteem moet doen.
Je voelt het al, zijn mensen met autisme ook niet dan en andere Operating System? Wij oordelen doorgaans mensen op basis van hun gebruikersvriendelijkheid, hun flexibiliteit en multi-inzetbaarheid, hun vriendelijke interface. Ja, laat ik het toch maar zeggen, Windows, toch? Maar wanneer we taaie klussen hebben die bijzondere talenten vergen dan toch maar een andere Operating Systeem, een die weliswaar niet met je mee kan kletsen bij de koffieautomaat maar je haarfijn kan uitleggen wat de String-theorie inhoudt. Toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten